نقش بیس ترپ در عایق کاری

نقش بیس ترپ در عایق کاری

وجود فرکانس های پایین، یکی از مشکلات اصلی در فضاها و محیط های آکوستیکی می باشد.به طور کلی فرکانس یا بسامد،در همه جا وجود دارد.از جمله صدای خود انسان.وقتی که انسان ها در حال صحبت کردن هستند،صدای آن ها مجموعه موج های فرکانسی را به وجود می آورد.سپس ان را به گوش دیگران می رساند.با مقاله نقش بیس ترپ در عایق کاری که توسط گروه صنعتی ناکس هوم تدوین شده است همراه شوید تا با نحوه جلوگیری از انعکاس و تشدید صداهای مزاحم در فضا آشنا شوید.

 

بیس ترپ در عایق کاری

فرکانس یک موج به شکل و حالت سینوسی می باشد. مثلا یک فضای بسته را در نظر بگیرید.وقتی که در یک فضای بسته خالی از اسباب و وسایل  صدایی تولید می کنید،این صدا انعکاس داشته و چند بار تکرار می شود.در فرکانس که به صورت موج سینوسی است نیز همانند انعکاس ، تکرار می شود.طول هر انعکاس،موج یا فرکانس که در هر ثانیه اجرا شود،با واحد هرتز(HZ)  نمایش داده می شود.

نقش بیس ترپ در عایق کاری

نکته قابل توجه این است که فرکانس در هر ثانیه فقط یک بار (یا یک طول موج) تکرار نمی شود، بلکه بسیار بیشتر از اینهاست.محدوده فرکانس ها شامل فرکانس‌های فوق‌العاده پایین تا فرکانس‌های فوق ‌العاده بالا می باشد.در این میان،محدوده فرکانس های کوتاه از 30 الی 300 کیلوهرتز است.

کاهش فرکانس های پایین در محیط ، اصلی ترین کارایی بیس ترپ ها می باشد. بیس ترپ ها، پنل هایی هستند که در اشکال و مدل های مختلف تولید می شوند. بیس ترپ های کنج ساده و طرحدار، اصلی ترین آن ها هستند.

 

انواع بیس ترپ

1.بیس ترپ کنج

این بیس ترپ ها به روش های مختلف در گوشه های اتاق نصب می شوند. برای نص در بالاترین قسمت هر گوشه از اتاق مربع یا مستطیل شکل،به طور معمول 4 عدد پنل بیس ترپ نیاز است. ولی در برخی موارد، سرتاسر کنج ها به وسیله بیس ترپ پوشش داده می شود.گاهی نیز در بالاترین و پایین ترین قسمت کنج ها نصب می شوند که در این صورت 8 عدد پنل بیس ترپ در یک اتاق مربع یا مستطیل شکل به کار برده می شود.برای ساخت بیس ترپ های کنج،از فوم پلی یورتان سلول باز دانسیته بالا ( ویژه آکوستیک ) استفاده می شود.

 

2.بیس ترپ طرح دار

بیس ترپ طرح دار،برای بستن گوشه های استودیو،کاهش هوم و فرکانس های پایین مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع بیس ترپ به دلیل ساختاری که دارد ( ابر پلی یورتان سلول باز )،و همچنین به دلیل نحوه برش دهی،نقش مهمی در بهبود صدا در محیط و حذف فرکانس های پایین دارد.به علاوه این بیس ترپ می تواند زیبایی اتاق استودیو را دو چندان کند.

استفاده در اتاق ها یا استودیو ها از فوم های آکوستیک ( فوم شانه تخم مرغی و فوم آکوستیک هرمی )، موجب کاهش فرکانس های بالا می گردد.اما این پنل تاثیری بر روی فرکانس های پایین ندارند.به همین دلیل در فضای استودیو برای کنترل فرکانس های پایین،از بیس ترپ ها استفاده می کنند. طراحی بیس ترپ طرحدار به گونه ای می باشد که به راحتی در گوشه های اتاق قابل نصب است.

 

جاذب های مورد استفاده در بیس ترپ

معمولا در بیست ترپ ها 2 نوع جاذب ‌استفاده می‌شود.این 2 نوع عبارتند از:

  1. جاذب رزونانس
  2. جاذب متخلخل

نقش بیس ترپ در عایق کاری

در ادامه به مقایسه این دو نوع جاذی می پردازیم.

  • هر دو این جاذب ها قدرتمند هستند. اما جاذب های رزونانس برای خنک کردن فرکانس های موزون نياز به تنظيم مكانيكي دارند.
  • جاذب های متخلخل به طور کلی در ساخت و چیدمان کوچکتر و ساده تر می باشند.
  • به علاوه جاذب های متخلخل بسیار ارزان تر از جاذب های رزونانس هستند.
  • جاذب های رزونانس طیف فرکانس باریک تری را جذب می کنند.اما جاذب های متخلخل این ظرفیت را دارند که طیف بسیار وسیع تری را جذب کنند.
  • در هر دو جاذب ممکن است طیف جذب با کمک تبدیل ساختار گسترش یافته یا اصلاح شود.
  • تفاوت اصلی جاذب متخلخل و جاذب رزونانس در پهنای باند جذب شده آن ها،و اینکه آیا آن ها تنظیم شده اند یا نه می باشد.

 

کاربرد های بیس ترپ

در اماکنی همچون سالن های عمومی ، سالن های نمایش ، اتاق تمرین ، استودیو های ضبط و پخش خانگی ، سالن های نماش و تئاتر ، ایستگاه های تلویزیونی ،  سالن کنفرانس ، اتاق دوبله و موارد مشابه،از بیس ترپ ها برای کنترل فرکانس های پایین استفاده می شود.

 

جمع بندی

موضوع آکوستیک و نفص های شنوایی و مشکلات صوتی که در محیط های آکوستیک وجود دارد،مساله ای نیست که بتوان بدون حضور و شنیدن در خود محیط در رابطه با آن نظر داد یا آن را حل نمود.اما استفاده از بیس ترپ یکی از واجبات استودیو ها و اتاق های آکوستیک بوده  و تاثیر نهایی آن بیشتر از آن مقداری است که فرد هزینه می کند.این محصول قطعا به دلایل زیادی ارزش خرید را دارد.

نقش بیس ترپ در عایق کاری

ناکس هوم

گروه صنعتی ناکس هوم،مجموعه ای است که بیش از 10 سال سابقه فعالیت در زمینه دکوراتیو داخلی و دکوراتیو خارجی دارد.این مجموعه با به کار گیری تیمی مجرب و منسجم،آمادگی خود را جهت ارائه خدمات و محصولات به شما همراهان گرامی اعلام می کند.شما عزیزان می توانید برای سفارش و خرید بیس ترپ، با کارشناسان تیم ناکس هوم تماس حاصل فرمایید.

  • مدیر سایت
  • مرداد 31, 1400
  • 1102 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!