فوم عایق XPS

فوم عایق XPS

عایق های حرارتی، رطوبتی، صوتی ناکس هوم

فوم عایق XPS چیست؟

فوم عایق XPS نوع خاصی از عایق های حرارتی، صوتی و رطوبتی هستند که با تکنولوژی مدرنی ساخته می شوند. نام این محصول (XPS)، مخفف عبارت Extruded Poly Styrene به معنی پلی استایرن اکسترود شده می باشد. این محصولات که با استقبال بسیار خوبی مواجه شده اند، در ساخت و سازهای ساختمانی، کارگاهی و صنعتی به عنوان عایق، عملکرد فوق العاده ای دارند. در واقع راندمان فوم XPS نسبت به سایر عایق های ساختمانی به شکل قابل توجهی بالاتر است.
دارا بودن بافت یکنواخت و عدم وجود حباب در ساختار این فوم ها، باعث شده تا فوم عایق های XPS ضریب انتقال حرارت بسیار پایینی داشته باشند. همچنین این ساختار سبب شده تا این نوع از فوم ها،  در مقابل آب و رطوبت نیز به شکل کامل از خود مقاومت نشان دهد. با توجه به اینکه این محصول تجزیه پذیر است، به آن لقب فوم سبز نیز داده می شود.

فوم عایق XPS ، از نوعی پلیمر، به نام پلی استایرن ساخته می شود. این محصول در فرآیندی مدرن و صنعتی، به صورت اکسترود تولید می گردد که همین امر یکی از دلایل مقاومت بالای این فوم ها است. در این روش، مواد اولیه در حالت گداخته، از طریق فشار از یک حفره با سطح مقطع به شکلی لوله ای یا ورقی، خارج می شوند. این روش باعث فشردگی و دانسیته بالا می گردد.
چگالی این عایق نسبت به سایر عایق ها بالا بوده و ساختار آن نیز به شکل خالی از حرفه می باشد. همانطور که در ابتدا هم گفته شد، فوم های XPS به عنوان محصول تجزیه پذیر و سبز برای محیط زیست شناخته می شوند.

فوم عایق XPS
فوم عایق XPS
فوم XPS

ویژگی های فوم XPS

فوم XPS ، ویژگی و مزایای زیادی دارn که باعث می شود استفاده از آن ها در ساخت و ساز، به صرفه و توجیه پذیر باشد. به برخی از این ویژگی ها اشاره می کنیم:

  • استحکام و مقاومت بسیار مناسب
  • بافت یکنواخت بدون حباب و با چگالی بالا
  • راندمان بالاتر نسبت به سایر عایق ها
  • عایق رطوبتی، صوتی و حرارتی
  • جابجایی آسان به نسبت سایر عایق ها
  • عدم امکان تخم گذاری حشرات، قارچ، باکتری و …
  • امکان بازیافت مجدد
  • سازگار با محیط زیست

فوم عایق xps در چه مکان هایی مورد استفاده قرار می گیرد؟


فوم عایق XPS (Extruded Polystyrene) در مکان‌ های مختلف مورد استفاده قرار می ‌گیرد که برخی از آن ها عبارت اند از:

  1. ساختمان‌ها: فوم عایق XPS به طور گسترده در ساخت و ساز برای عایق ‌بندی دیوارها، سقف ‌ها، پشت بام، کف ‌ها و سیستم‌ های گرمایشی و سرمایشی استفاده می ‌شود. این عایق دارای خواص عایق بخار و عایق حرارتی بالا است و می‌ تواند در بهبود کیفیت حفظ انرژی ساختمان و کاهش هزینه‌ های انرژی کمک کند.
  1. صنعت خودروسازی: فوم عایق XPS جهت عایق ‌بندی اتاق موتور، شاسی خودرو و صفحه‌ های داخلی ماشین‌ها استفاده می‌شود. این عایق به واسطه خواص عایق حرارتی و صوتی‌ اش، به حداقل رساندن نفوذ گرما، صدا و ارتعاش از داخل اتاق موتور کمک می‌کند.
  1. صنعت الکترونیک: فوم عایق XPS در برخی از قطعات الکترونیکی مانند کاورها، مانیتورها و قطعات برد استفاده می‌شود. این فوم می‌تواند از نفوذ امواج الکترومغناطیسی، حرارت و رطوبت به داخل قطعه جلوگیری کند.
  1. ساخت کارتن‌ های حفظ سردی: فوم عایق XPS در صنعت غذایی برای حفظ سردی کارتن ‌ها و بسته ‌بندی محصولات تازه و غیرتازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عایق می‌ تواند برداشت گرمایی و تغییر دما را کاهش داده و کیفیت و عمر مفید محصولات را افزایش دهد.
  1. سیستم ‌های آبیاری: فوم عایق XPS برای حفظ سردی برخی از لوله‌ها و قطعات سیستم‌ های آبیاری کشاورزی و باغبانی استفاده می‌ شود. این عایق می ‌تواند با کاهش تبادل حرارتی با محیط اطراف، خنک بودن آب را برای استفاده بلند مدت حفظ کند.


مقایسه فوم عایق xps با محصولات مشابه :

 

فوم عایق XPS با چند محصول مشابه و رقیب خود شامل پلی ‌یورتان اکسترود شده (XPE) و پلی‌ استایرن اکسترود شده (EPS) مقایسه می ‌شود که به طور کلی، XPS با داشتن خواص عایق بخار و عایق حرارتی بالا، مقاومت بالا در برابر رطوبت و عمر مفید بیشتر، برتری نسبی نسبت به EPS و XPE دارد.

فوم عایق XPS، کاربردهای مختلفی در ساخت و ساز و صنایع مختلف دارد. از مهم ترین این کاربردها عایق کاری ساندویچ پانل ها، عایق کاری نمای ساختمان، دیوارهای دو جداره، سردخانه ها و … می باشد. این فوم ها به دلیل مقاومت زیاد در مقابل انتقال حرارت، صدا و رطوبت، به عنوان پوششی ایده آل در ساختمان ها استفاده می شود. عایق کاری کف و پشت بام از مهم ترین موارد استفاده فوم های XPS است. همچنین در برخی از فوندانسیون ها و دیوارها نیز از این محصولات بهره گیری می گردد.

  • عایق کاری کف و انواع سطوح
  • عایق کاری سقف
  • عایق کاری پشت بام
  • عایق برای دیوارهای ساختمانی
  • فوم عایق در بخش میانی ساندویچ پانل
  • عایق سازی سردخانه ها
  • زیرسازی مجموعه ها و زمین های ورزشی
  • زیرسازی استخر، چمن و سازه های آبنما
  • عایق بین دیوارهای دوجداره

مشخصات فوم XPS

فرمول شیمیایی فوم XPS ، ساختار (C8 H8)n است و دارای دانسیته 0.96 الی 1.06 گرم بر سانتی متر مکعب می باشد. این فوم توان تحمل فشار 250 تا 700 کیلوپاسکال را دارد و تحت این فشار، نهایتا بین 5 الی 10 درصد تغییر شکل می دهد. ضریب انتقال حرارتی این محصول، 0.025 تا 0.032 W/m.k، و میزان جذب آب، 0 تا 0.5 VOL% است.
همچنین چگالی این فوم، 30 تا 50 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. درصد جذب رطوبت و آب فوم XPS، نزدیک به صفر است و عملکرد حرارتی و عدم تغییر شکل آن تا حدود پنجاه سال، بدون تغییر باقی خواهد ماند.

فوم عایق XPS

خرید فوم XPS

ناکس هوم سال هاست که در حوزه تولید و عرضه فوم XPS فعالیت می کند و توانسته است این محصول را با کیفیتی بسیار قابل توجه و با استانداردهای ویژه تولید نماید. این فوم با توجه به ویژگی های خاصی که دارد، جزو بهترین عایق های ساختمانی محسوب می شود. برای خرید فوم XPS می توانید با همکاران ما در ناکس هوم در ارتباط باشید.

مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!